mandag 7. november 2011

Kildebruk

Det vanskeligste med å skrive ned kilder er det å finne tilstrekkelig med informasjon om kilden du har brukt. Dersom du bruker en bok må du oppgi forfatterens navn, navnet på forlaget og stedet de holder til, utgivelsesår og sidetall på boken.




Dersom jeg bruker boken "Grip teksten" (Dahl m.fl, 2008) eller "Store norske leksikon" blir jeg nødt til å sjekke om dette er en pålitelig kilde. Store norske leksikon er offentlig eid og her blir det skrevet inn sider av fagfolk som blir grundig sjekket før det blir publisert. Her finner jeg også tilstrekkelig med informasjon for å skrive ned kilden og jeg kan da bekrefte at denne kilden er pålitelig. "Grip teksten" er en pålitelig kilde, fordi dette er en lærebok skrevet av fagfolk for den videregående skolen.



Jeg vet nå at dersom man på en indirekte eller direkte måte skal sitere noe noen andre har sagt eller gjort skal man til enhver tid oppgi kilder. Informasjon som er allmenn kunnskap som for eksempel "Jo Nesbø ga ut boken 'Flaggermusmannen' i 1997" trenger ikke å bli oppgitt kilde på, fordi dette ikke er informasjon som andre har noen form for opphavsrett på. Kildene skal enkelt skrives etter sitat og bilder i tekst og skal referere til eller bli skrevet ned i slutten av teksten i en bibliografi.



Kilder kan være et problem i skolearbeidet, fordi du hele tiden må passe på at du ikke kopierer en annens verk uten å oppgi kilde. På den annen side kan det være til stor hjelp dersom du er flink til å notere kilder, fordi det letter ditt eget arbeid med å skrive ned informasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar